PURKAUS

Mitä puen, mitä tunnen. Lisänä voi laittaa pelon. Pelko siitä mitä tapahtuu, pelko etten pysty auttamaan, etten osaa auttaa. Pelko, että suuttumukseni, turhautumiseni näkyvät hänelle. Riittääkö, että sanon että rakastaa, jos kuitenkin näet kyyneleet, ja kuulet huudon, ja näet turhautumisen?
Riittävätkö nämä sanat ja halit. Riitänkö minä. 


Monia vuosia on kestänyt jo sitä, että keväällä ja syksyllä on huonompi vaihe, kun tilanne vaan räjähtää käsistä. Nyt on se vaihe. Kaksi viikkoa on koulu mennyt päin helvettiä, ja kotona. Tic oireita on jatkuvasti, kahden minuutin kiroilukohtauksia, nenä-ääniä, silmien räpsyttelyä, kurkun rykimistä.

Oon juossut pojan kanssa psykalla jo vuosia, saamatta mitään irti.Nyt ollaan käyty taas uudessa paikassa, paitsi viimiset viisi kertaa. Nyt ollaan oltu 5x poissa: 1x poika oli kipeä, 2x olin kipeä, 3x poika oli kipeä, 4x unohdin, 5x koulussa oli retki fazerille. Kuudes kerta eli eilen emme myöskään menneet.

EILINEN

-Moi kulta, äiti lähti nyt töistä, tule heti siihen pysäkille niin nappaan sut taas bussiin.
- Joo okei
Ja koska tunnen poikani paremmin kun omat taskuni, soitin hänelle uudestaan kun istuin bussiin.
-Moi kulta, olethan jo lähtenyt.
-En, enkä lähde mun puhelimesta on akku melkee loppu.
-No se ei nytten liity, lekuriin mitenkään,alappas tulla.
-EN

Soitan uudestaan ja poika painaa punaista.Soitan ja poika painaa taas punaista. Alan kiehumaan, mutta en menetä hermojani. Vihdoin poika vastaa.

-Moi kulta, nyt tulet pysäkkille, kännykkä ei ole syy jäädä pois, ja jos et tule, niin kännykkä lähtee.
-EN TULE SENKIN VITUN HUORA KUSIPÄÄ MANDARIININKUORI LEHMÄ PERSEENREIKÄ
(olikohan siinä kaikki, not)

Haen tytön kävelemme tarhalta pois kun saan puhelun pojaltani:

- Ja missä vitussa sä lehmä olet?
-Hain Jadan tarhasta

Poika purskahtaa itkuun
-Olen täällä, mä olen täällä pysäkillä nyt saatana tule, mennään psykalle.
- Ei. Me emme enään kerkeä. Kello on nyt 20 vaille, seuraava bussi, tulee tasalta, ja sulla on aika tasalta, ymmärrätkö. Me emme kerkeä enään.
-Mä tulin sun takia, sun vuoksi, nyt me mennään.
-Ei.

Menemme käymään kaupassa, saan tuulettua samalla ja poika saa tuulettua myös. Olemme kahvilassa tytön kanssa kun puhelin soi.

-Missä vitussa sä oot?Poikani kysyy.
-Et viitsi puhua noin. Olen kaupassa.
-Tule kotiin. Ja kuuntele, et puhu päälle, kuuntele nyt tuut tänne heti! Poikani sanoo.
-No.
-Puhuit mun päälle, saAn tunnin peli aikaa.
-Anteeks mitä?
-Puhuit taas mun päälle tunti peliaikaa.

Seison kahvilassa ja olen kuin päällä puuhun lyöty. Käyn kaupassa. Lähdemme ulos kun poikani tulee iloisesti vastaan ja aLkaa leikkiä hippaa siskonsa kanssa.


Millä tavalla mä saan ton pojan kunnolla tutkittua? Koitan kysellä paljon, koska sairaanhoitaja ei koskaan kerro mitä on selvinnyt, onko selvinnyt mitään ylipäätänsä. Olen pimennossa.
Olen monesti kysynyt hoitajalta:
"tutkitteko lisää, kun poika on siellä on käynyt. "
"EI, tutkita kun jutellaan ja pelataan. "

Anteeks nyt vaan, mut 7-vuotta, ja jutellaan, ja pelataan  EI EI EI, pliis voisitteko jo TUTKIA! Jos mä keksin blogista, että pitää tutkia adhd, ja se löytyi, se ei tarkoita ETTÄ MUITA TUTKIMUKSIA EI TEHDÄ! Hoitaja on sanonut kuinka epäilee, että poika ei ymmärrä aina kaikkia kysymyksiä, ja useat tilanteet koulussa väärinkäsityksiä. NO MIKSI SITÄ EI TUTKITA?
Vai pitääkö siellä psykiatrilla käydä vaikka 3-vuotta puhumassa ennen kun aletaan tutkimaan?

Mua vituttaa, mä haluan huutaa, jollekkin, että joku ymmärtäisi tutkia. Oon jopa miettinyt osastolle laittoa, jotta voisi sitten tutkia. Ymmärtäväisivätkö sitten, että hei pitäiskö  nyt jo miettiä mikä vittu tässä on. 

Pelkään, että pian seison ja katson kuinka kaikki mikä ei jo ole valunut sormieni välistä, valuuu, lapsuus, poikani lapsuus, se joka pitäisi olla iloa, ei pahaa oloa ja raivoa. Pelkään, että hän jää luokalle. Mietin jatkuvasti mitä minä teen väärin. Pitäisikö sittenkin istuttaa poika vaikka läpi yön, ja pakottaa tekemään ne läksyt. Pitäisikö lopettaa kokonaan ura, ja istua koulussa, jotta poika pysyy siellä. Pitäisikö lukea itsensä psykiatriksi? Mitä? Konkreettisia neuvoja olisi kiva saada.
MITÄ NÄMÄ RAIVO SYKLIT OVAT SYYS-TALVI JA KEVÄT/KESÄ? MITÄ NÄMÄ OVAT?

Poika kieltäytyy tekemästä kokeita, lähtemästä kouluun, tekemästä läksyjä. Lähtee omine lupineen koulusta. Kotona on hetkessä iloinen, ja unohtaa, että paasasin juuri äsken ettei voi noin toimia, sitten tuleekin jo iloisesti halaamaan. 

Jos tiedän, voin ymmärtää, ilman tietoa ei ole ymmärrystä. Nyt on vain rakkaus. Mutta kuten aiemmin totesin rakkaus ei voita kaikkea.


Kommentit

Suositut tekstit